Wanneer de oorzaak van verzuim onduidelijk is

Problematiek onduidelijk

Uw medewerker heeft klachten, maar heeft zich (nog) niet ziek gemeld. Of uw medewerker valt regelmatig uit maar geeft aan dat er niets aan de hand is. Vaak is er een goede verklaring maar is op het eerste oog de problematiek onduidelijk. Wat is de oorzaak van deze klachten? Welke oplossingen zijn er mogelijk om te voorkomen dat de medewerker zich ziek meldt of niet steeds kortdurend ziek is?

Er zijn veel situaties waarin u merkt dat uw medewerker niet lekker in zijn of haar vel zit, of waarin u het gevoel heeft dat het niet klopt. U gaat het gesprek aan met de medewerker maar u komt niet tot de kern. Het wordt afgedaan als ‘niets aan de hand’, ‘gewoon een griepje’, ‘het gaat allemaal wel goed’. Of uw medewerker geeft ook aan dat het niet goed gaat maar kan de vinger niet op de zere plek leggen of de oorzaak scherp krijgen.

 

Deze situaties zijn niet vreemd, verzuim of niet lekker in je vel zitten heeft vaak te maken met meerdere oorzaken. Het causale verband is niet een, twee, drie helder. Gelukkig hebben wij hiermee ervaring en zijn er verschillende mogelijkheden om de oorzaken boven water te krijgen.