Betrokken medewerkers zijn goud waard. Ze zitten vol bruikbare ideeën waarvan het management kan profiteren. Ze zetten hun beste beentje voor. Ze zijn ambassadeur van uw organisatie. En bovendien: ze vallen minder snel uit. Betrokkenheid is een belangrijke factor bij duurzame inzetbaarheid.

Veel werknemers voelen zich niet gehoord

In veel organisaties neemt de directie besluiten die top down de organisatie in gestuurd worden. Lang niet altijd worden ze gedragen op elk niveau in de organisatie. Werknemers vinden de beslissingen die genomen worden, lang niet altijd logisch.

Communicatie is het sleutelwoord

Nu hoor ik je denken: “Moet we alles dan in onze organisatie afstemmen met ons personeel? Moet iedereen een plasje doen over elk besluit? Dan zijn we jaren bezig!”. Natuurlijk hoeft dit niet. Besluiten moeten soms op een hoger niveau genomen worden. En toch is juist communicatie het sleutelwoord bij het versterken van betrokkenheid. Hieronder drie adviezen.

  1. Licht de achtergrond van een beslissing toe
    Werknemers willen weten wat de achterliggende gedachte van een beslissing is. Niet per se omdat ze het niet eens zijn met de beslissing. Maar vanuit interesse en nieuwsgierigheid. Zij willen graag mee in de ontwikkeling van de organisatie. En zelf mee ontwikkelen. Dat kunnen ze alleen doen met voldoende (achtergrond)kennis. Probeer dus op alle niveaus in de organisatie te delen met elkaar. Zo creëer je verbondenheid en betrokkenheid.
  2. Vraag naar de visie van uw werknemers
    Uw werknemers kennen hun vak, de branche en het bedrijf. Benut de kennis van uw werknemers optimaal. Vraag hen naar hun ideeën. Geef hen ruimte om hun eigen verantwoordelijkheid te dragen en mee te denken met de organisatie. Iedere werknemer wordt op zijn eigen manier graag betrokken. Het wisseleffect? Wanneer je betrokken wordt bij je werk, raak je ook betrokken bij de organisatie en bij elkaar.
  3. Vraag naar de drijfveren van uw werknemers
    Spreek met individuele werknemers over wat hen boeit. Vraag hen niet alleen naar de manier waarop ze hun werk doen. Vraag ook waaróm ze hun werk doen. Gesprekken over hun drijfveren zitten boordevol waardevolle informatie voor het bedrijf. Maar vooral zorgen ze voor binding tussen de werknemer en uw organisatie.

Er zijn talloze ideeën voor meer betrokkenheid

Een klant die ik laatst bezocht, laat haar personeel meedenken. Maandelijks reiken ze een cadeaubon uit aan de degene die het meest creatieve idee had om efficiënter te werken of de beste oplossingen zocht voor de klant. Ze investeren niet meer in dure externe medewerkers om naar problemen te kijken. Ze vragen hun werknemers naar hun kijk op een probleem. Dit zorgt zelfs voor een omzetstijging van werkgever. En – nog veel belangrijker – dat het personeel zich betrokken voelt. En duurzaam inzetbaar blijft.

Benieuwd naar de mogelijkheden rondom duurzame inzetbaarheid?

Neem dan contact met me op!

Jorien is niet meer werkzaam bij Assist Verzuim.

Heeft u vragen over dit blog of de inhoud hiervan neem dan gerust contact met mij op.

Luuk Olink
Arbeidsdeskundige