10 tips om met werkstress om te gaan

Had ik me nog zó voorgenomen vandaag dat to-do-lijstje af te krijgen. Vanochtend leek ’t te gaan lukken. Maar ja… Er kwam van alles tussendoor. Ik heb 3 zaken afgevinkt. Maar er ook weer 4 bijgekregen. En morgen zit ik de hele dag in bespreking. Wanneer krijg ik alles af??? Help! Ik heb stress!

Herkenbaar? In dit blog geef ik je 10 tips om meer ontspannen te werken:

  1. Niet alles hoeft vandaag af.
    Komt er een nieuwe taak bij? Beoordeel wat de urgentie is. Binnen welke termijn moet het af zijn? Misschien lukt het niet vandaag, maar pas volgende week. De wereld vergaat vast niet.
  2. Maak een REALISTISCHE planning.
    Hoeveel tijd heb je écht nodig voor de taken in je agenda? Plan ook tijd in voor pauze. En reserveer vrije ruimte voor die vraag, dat telefoontje of mailtje dat tussendoor komt.
  3. Denk eens na over hoe je je werk doet.
    Hoe efficiënt werk je eigenlijk? Sommige zaken kosten tijd, maar leveren ook tijd op! Dat grote verslag dat je nog uit moet werken, kan je beetje bij beetje afronden. Beter is het om een dag daarvoor te plannen. Dat werkt natuurlijk veel efficiënter.
  4. Zorg voor overzicht.
    Zet je werkzaamheden overzichtelijk op een rij. Dat geeft je inzicht in wat haalbaar is en wat niet.
  5. Plan vaste momenten voor je mail.
    Staat je mail de hele dag open? Is dat wel nodig? Plan vaste momenten om je mail te lezen. Er is geen geschreven wet dat je à-la-minute moet reageren op een mailtje. Sterker nog, de noodzaak gaat er soms juist af als je het even laat liggen. Lees in plaats daarvan je mail aan het begin van de dag, rond de middag en aan het eind van de dag.
  6. Benut je energiebronnen.
    Wat geeft jou energie? Een complimentje, flexibele arbeidstijden zodat werk en privé beter aansluiten, beslissingen nemen of ondersteuning van collega’s. Deze energiebronnen zorgen ervoor dat jij meer werkplezier ervaart en je energie behoudt.
  7. Laat je computer voor je werken.
    Zelf werk ik sinds kort met sneltoetsen. Het gaat sneller en ik hoef minder mijn muis te gebruiken, waardoor ik mijn arm minder belast. Twee vliegen in 1 klap.
  8. Praat met je werkgever over de werkdruk.
    Zie je het zelf even niet zitten? Dan kan je werkgever met je meedenken. Hoe kun je dingen wellicht anders en efficiënter doen? Moeten er dan taken weg? Niet per se. Het is belangrijk te kijken hoe het komt dat je deze druk ervaart. Dan kan je met de oorzaak aan de slag.
  9. Of zoek iemand anders om mee te praten.
    Voorkomen is beter dan genezen! Kom je er nu niet uit met je leidinggevende? Vraag dan of je met iemand anders binnen de organisatie hierover mag praten. Of er iemand met je mee kan kijken. Het zou jammer zijn als je werkdruk leidt tot langdurige stress of zelfs tot uitval.
  10. Houd je uren beperkt en neem pauze.
    Je hebt tijd nodig om op te laden! Doe je het niet dan gaat je productiviteit achteruit en duurt alles nog langer. Laat de hoeveelheid tijd die je hebt, leidend zijn voor het werk dat je uitvoert. En niet andersom.

Stress zorgt steeds vaker voor langdurig verzuim!

Werkgevers zijn vanuit de Arbowet verplicht om aandacht te besteden aan psychosociale arbeidsbelasting (PSA). Wist u dat? PSA wordt veroorzaakt door stress op het werk. Het is de meest voorkomende beroepsziekte in Nederland. Niet voor niks hebben we elk jaar de week van de werkstress. PSA zorgt steeds vaker voor (langdurig) verzuim.

De werkgever moet zorgen voor preventie

De wet benoemt de volgende thema’s, waar de werkgever in zijn preventiebeleid op het gebied van werkstress en ziekteverzuim aandacht aan moet schenken: discriminatie, agressie en geweld, pesten en werkdruk. Krijgt u hier nu stress van? En wilt u eens nadenken over mogelijkheden om dit thema bij uw personeel onder de aandacht te brengen? Neem dan gerust contact met mij op.

Jorien is niet meer werkzaam bij Assist Verzuim.

Heeft u vragen over dit blog of de inhoud hiervan neem dan gerust contact met mij op.

Luuk Olink
Arbeidsdeskundige