De hittegolf hebben we al weer een tijdje achter ons gelaten. En we hopen op een paar mooie nazomerweken. En toch is niet iedereen blij met het (extreem) warme zomer weer. Het warme weer heeft gevolgen voor onze werkprestaties en zorgt soms zelfs voor gezondheidsproblemen.

De helft van de Nederlanders geeft aan slaapproblemen te ervaren bij warmte. Dit heeft gevolgen voor het energieniveau en draagkracht de volgende dag. Daarnaast is warm weer een aanslag op ons lichaam, met name ons hart. Vooral ouderen, zwangere vrouwen, mensen met een chronische ziekte en mensen die buiten werken lopen een verhoogd risico.

Gelukkig zijn de temperaturen nu wat lager. Toch willen we een aantal tips met je delen mocht het kwik weer stijgen.

  • Vermijd blootstelling aan de felle zon en vermijd plotse overgang van warmte naar koude.
  • Zorg voor bescherming tegen de zon. Goed insmeren, draag een petje of hoedje als er toch buiten gewerkt kan/moet worden.
  • Pas het tempo en zwaarte van het werk aan tijdens de warmste uren van de dag.
  • Draag luchtige werkkleding. Strakke kledingstukken of synthetische stoffen veroorzaken toename in zweetproductie.
  • Drink veel water: minimaal een glas per uur.
  • Vermijd dranken die suiker bevatten en cafeïne-houdende energy drinks. Die onttrekken juist vocht aan het lichaam, waardoor het vochtverlies verder toeneemt.
  • Zorg voor meerdere rustpauzes. Herstelbehoefte is hierbij leidend. In Zuid-Europa en Zuid-Amerika houden ze niet voor niets een siësta.
  • Check regelmatig de hittewijzer (TNO).
  • Raadpleeg je bedrijfsarts (ook preventief) wanneer je gezondheidsklachten ervaart bij werken in de warmte.

Heb je vragen over werken in de hitte? Neem dan gerust contact op met je vaste inzetbaarheidsadviseur.