Marieke is 22 en studeert. Om wat bij te verdienen werkt ze een aantal uur in de week bij installatiebedrijf Jansen als office medewerkster. Marieke bedient de telefoon, doet de postverwerking en -rondbezorging en administratieve taken. Bij het installatiebedrijf werken vooral mannen en enkele, al wat oudere, dames.
De manager technisch beheer, Mark, besteedt de laatste tijd opvallend veel aandacht aan haar. Mark belt meerdere keren per dag om te vragen of er nog post voor hem is en komt regelmatig langslopen. Afgelopen week bood hij Marieke aan om haar met de auto thuis op te komen halen. En gisteren moest hij ineens tegelijk naar het toilet met Marieke.
Inmiddels gaat Marieke met tegenzin naar haar werk. Ze krijgt last van spanningsklachten. Ze voelt zich in het nauw gedreven en weet niet hoe ze met de situatie om moet gaan. Ze wil haar baan niet kwijt. Maar ze is ook niet gediend van de avances van Mark.
Marieke belt de casemanager van Assist Verzuim. De casemanager verbindt door met mij, de vertrouwenspersoon van Assist Verzuim. Wij bieden een luisterend oor en laten Marieke haar verhaal vertellen.
Wij luisteren en beoordelen de situatie samen met Marieke. Zijn de klachten van Marieke medisch geworden? Is het nodig om de bedrijfsarts (BA) in te schakelen? Is er sprake van ziekteverzuim? Moet er een professionele hulpverlener worden ingezet? Wij begeleiden Marieke bij het oplossen van deze klacht, maar we stimuleren haar het zelf af te handelen. Bij een formele klacht en rechtsgang staan we Marieke bij en helpen we haar.
Als vertrouwenspersoon van Marieke kunnen we geen mediator zijn voor haar en Mark. Wij zijn immers partijdig. Wij kunnen wel een mediator inschakelen. Ook kan Marieke haar vertrouwenspersoon geen vertrouwenspersoon meer zijn voor Mark. Mark kan wel een eigen vertrouwenspersoon krijgen.
– luisteren en opvangen
– analyseren van het voorval
– samen zoeken naar een oplossing
– eventueel: adviseren en ondersteunen bij het indienen van een formele klacht
– eventueel: verwijzen naar professionele hulpverleners
Wilt u meer informatie over de begeleiding van een vertrouwenspersoon bij seksuele intimidatie of andere vormen van psychosociale arbeidsbelasting (PSA)?
Neem dan contact met ons op!
There are no results matching your criteria. Please try again with different criteria.
Doe u voordeel met onze extra services, meldt u aan voor onze trainingen of sluit direct uw verzuimabonnement af.
Bekijk onze abonnementen en sluit direct het abonnement naar uw wens af.
Sluit uw abonnement af