17 december 2021

Succesvolle aanpak van frequent verzuim: het verhaal van Conxillium

Frequent verzuim Succesverhaal Goed Werkgeverschap
Stefan Lunenborg
Geschreven door Stefan Lunenborg

“Wij gaan voor duurzame inzetbaarheid” vertelt Henk Horsman, HR Manager bij Conxillium. “Ook wanneer er enkel sprake is van frequent kort verzuim doen wij er alles aan om langdurig verzuim te voorkomen en de medewerker weer duurzaam inzetbaar te krijgen. De korte lijnen met onze arbodienst Assist Verzuim zijn daarbij van groot belang”.

Het betreft een medewerker die al heel wat jaren in dienst is bij Conxillium. Door omstandigheden is het verzuim van de medewerker in het afgelopen fors opgelopen. Het betreft vooral meerdere ziekmeldingen die van korte duur zijn.

Er is sprake van frequent verzuim

Wanneer een medewerker vaak voor korte periodes ziek is, dan noemen we dat frequent verzuim. Dit is in de situatie bij Conxillium het geval. Henk geeft aan dat door de regelmatige uitval de aanwezigheid van de medewerker onzeker is. En daarmee is de dienstverlening van de organisatie onbetrouwbaar geworden.

Reden voor ontslag?

Soms kan frequent verzuim een reden zijn voor ontslag. Dit gaat via de kantonrechter en is wel gebonden aan strenge voorwaarden. Maar afscheid nemen van deze medewerker is voor Conxillium geen optie. “We zien in de kern dat hij goed past bij onze organisatie en ook over de juiste kennis en vaardigheden beschikt” laat Henk mij weten.

Wel zijn er duidelijke fysieke beperkingen die het de medewerker onmogelijk maken om goed en betrouwbaar zijn werk te leveren. De fysieke klachten kennen ook een duidelijke aanleiding in het gedrag. Denk hierbij aan leefstijl, zelfbeeld, organisatievermogen, enzovoort.

Henk doet er alles aan om de medewerker weer duurzaam inzetbaar te krijgen

Daarvoor biedt hij de medewerker een traject aan bij één van onze interventiepartijen op het gebied van gezondheid en vitaliteit. Gedurende enkele maanden wordt deze medewerker actief gecoacht. En het resultaat mag er zijn: de klachten zijn beduidend minder geworden en de medewerker is zich bewust geworden van zijn eigen gedrag en de gevolgen van dit gedrag voor zijn gezondheid.

De medewerker straalt weer

Hij heeft weer zin in het werk en vertrouwen in zichzelf. Het aantal ziekmeldingen is fors afgenomen tot een niveau dat vergelijkbaar is met de gemiddelde medewerker. Ook Henk is enthousiast: “De betrouwbaarheid van onze dienstverlening is hierdoor terug op het niveau wat wij hiervan verwachten, super!”.

Goed werkgeverschap loont

Voor mij is deze casus een echt succesverhaal. Een succesverhaal met een mooie kerstboodschap in deze decembermaand zelfs. Vanuit goed werkgeverschap en vanuit organisatiebelang is er proactief gehandeld door Henk en Conxillium en hebben zij hun topper weer terug. Dit proactief werkgeverschap is niet altijd vanzelfsprekend en werkgevers zien soms alleen de nadelen. Daarom deel ik dit succesverhaal graag met andere werkgevers en werknemers. Draag elkaar een warm hart toe en blijf in gesprek met elkaar. Sta open voor suggesties en feedback, daardoor is vaak meer mogelijk dan je in eerste instantie denkt.

Gelukkig hoeft u het niet alleen te doen

Schakel de juiste hulp in. En dit kan, zoals je ziet bij de medewerker van Conxillium, zelfs al voordat er sprake is van langdurige uitval. Heb je twijfels? Neem gerust contact op met je vaste Casemanager of Arbo Business Partner. We denken graag met je mee.

Direct
regelen

Doe u voordeel met onze extra services, blijf op de hoogte van alles rondom corona of sluit direct uw verzuimabonnement af.

Meer over onze trainingen en workshops
Abonnement afsluiten

Bekijk onze abonnementen en sluit direct het abonnement naar uw wens af.

Sluit uw abonnement af