Het is vrijdagmiddag wanneer Renate mij opbelt. “Walter, kan ik je even spreken? Ik loop tegen een aantal zaken aan als het gaat om verzuimbegeleiding bij de organisatie waar ik nu werk. Ik wil hierover graag met je in gesprek.” Ik ken Renate al heel lang. Ze is al eerder klant geweest, twee keer zelfs. Bij haar vorige werkgever en bij de organisatie waar zij daarvoor gewerkt heeft. Ik ben benieuwd naar haar verhaal en maak een afspraak.

Renate werd in januari dit jaar voor de derde keer op rij klant bij Assist Verzuim. De derde organisatie die zij bij ons bracht. En ook de derde organisatie waarbij wij onze manier van werken succesvol kunnen toepassen. Mede dankzij de goede samenwerking. Behalve dat het samenwerken met een arbodienst verplicht is, kan deze samenwerking u vooral veel opleveren. Denk aan kostenbesparing door lagere verzuimkosten, een gericht preventiebeleid, bemiddeling bij conflicten, trainingen voor uw leidinggevenden om het verzuim in uw organisatie omlaag te brengen en zekerheid; u voldoet helemaal aan de Wet Verbetering Poortwachter.

Hoe doet u dit?

Om succesvol te kunnen samenwerken is het van belang dat u een arbodienst kiest die bij u past. Maar hoe doet u dit? Ik deel graag mijn tips:

  1. Maak niet te snel een keuze
    Denk van te voren goed na over wat u wilt dat de samenwerking tussen u en uw arbodienst oplevert. Wilt u alleen contact met uw arbodienst bij actieve gevallen van verzuim? Of wilt u ook gebruik maken van hun preventieve kennis? Ga hierover in gesprek met uw arbodienst en bespreek welke vorm van samenwerking dit vraagt. Als de verwachtingen helder zijn en u weet waar u begeleiding en ondersteuning kunt verwachten en welke investering hierbij hoort, scheelt dit frustratie.
  2. Leer elkaar kennen
    Wanneer u alle kansen wilt benutten die het werken met een arbodienst u biedt, is het belangrijk dat elkaar goed te leren kennen. Kies daarom voor een arbodienst die u, uw organisatie en de cultuur ook beter wíl leren kennen. Alleen zo kan de arbodienst u voorzien van goede en heldere adviezen.
  3. Persoonlijk advies
    Persoonlijk advies van uw arbodienst vergroot de betrokkenheid aan beide kanten, waardoor de arbodienst zich ook aangesproken voelt om met u mee te denken over uw preventie- en verzuimbeleid. Kent de arbodienst uw organisatie en de bijbehorende risico’s, dan kunnen ze een passend advies geven om de risico’s en de kans op verzuim te verkleinen. Bij Assist Verzuim krijgt u het rechtstreekse nummer van uw persoonlijke Inzetbaarheidsadviseur. Dat houdt de lijnen kort en praat gemakkelijk. Hierdoor kunnen wij snel schakelen en lukt het ons om doelgericht in te grijpen en verzuim te beperken.
  4. Kies voor kwaliteit
    Verzuim kost veel geld. Dat geldt voor zowel lang- als kort verzuim. Daarom wilt u hierin goed geadviseerd en begeleid worden. Kies daarom nooit een arbodienst puur op basis van de laagste kosten. Om goede adviezen te krijgen is het van belang dat uw arbodienst genoeg kennis en ervaring in huis heeft. Kwaliteit is van belang en loont zich terug.

Wilt u ook succesvol samenwerken met uw arbodienst?

Heeft u vragen? Wilt u meer weten over Assist Verzuim? Of wilt u meer weten over verzuimbegeleiding binnen uw organisatie? Neem dan gerust eens contact met me op. Ik denk graag met u mee.

 

Walter Weghorst
Accountmanager