Online vergaderen, thuiswerkvoorzieningen, flexibele werktijden, dit zijn allemaal mogelijkheden die in een jaar enorm zijn verbeterd voor de thuiswerkers. Dit is voornamelijk voortgekomen uit de Coronacrisis. 45% van de werkgevers wil komend jaar blijven investeren in thuiswerken en alle factoren daar omheen. Bron: Rijksoverheid Lees in dit blog waarom bedrijven dit willen, de voordelen, de nadelen en tips over het huidige thuiswerken voor uw medewerkers.
Waarom blijven bedrijven inzetten op thuiswerken? Dit komt deels door de vraag van de werknemers, steeds minder werknemers willen fulltime terug naar kantoor. Het thuiswerken valt bij de meeste organisaties goed in de smaak voor werknemer en werkgever. Werknemers werken productiever blijkt uit onderzoek en bedrijven besparen op kantoorkosten. Een goede balans tussen thuiswerken en op kantoor blijft echter enorm belangrijk.
Meer vrije tijd! Doordat de medewerker geen reistijd heeft en daarmee behoorlijk wat tijd bespaart hebben zij meer vrije tijd.
De medewerker heeft minder collega’s om zich heen, heeft hierdoor minder afleiding en kan wellicht productiever te werk gaan.
Tussendoor een wasje draaien, een pakketje laten bezorgen of heerlijk in de tuin aan het werk gaan, dit zijn allemaal voordelen voor de thuiswerker.
Minder collega’s om hun heen kan zorgen voor minder afleiding maar het heeft natuurlijk ook nadelen. Het kan er ook voor zorgen dat zij zich eenzaam gaan voelen. Het is namelijk toch anders of medewerkers de collega’s online spreken of dat zij zich de hele dag tussen hen begeven.
Thuis is er niet altijd een goede werkplek. Gemakkelijk aan de keukentafel aan het werk? Dat kan voor klachten zorgen door een slechtere werkhouding.
Thuiswerken zegt het eigenlijk al. Werken vanuit huis kan zorgen voor een gebrek aan structuur en een lastigere scheiding tussen werk en privé. Denk aan te lang doorwerken of werken in de joggingsbroek. Dit is een lastige balans maar het is belangrijk om toch structuur te behouden.
Bekijk dit uitgebreide blog over thuiswerken, het inrichten van de werkplek, mentale gezondheid bij thuiswerken en het thuiswerken met kinderen. De volgende belangrijkste tips kunt u meegeven aan medewerkers!
Belangrijk! Zorg voor een goede planning, plan vooruit, stel duidelijke taken die af moeten en zet hier een bepaalde tijd voor uit. Begin de dag zoals u dat altijd zou doen, sta op, volg de dagelijkse routine en probeer op een vaste tijd te beginnen met werken en volg de planning die gemaakt is.
Zorg voor regelmatige korte pauzes. Op deze manier houdt u het werk veel beter vol, is de dag een stuk productiever en blijft het leuk.
Dit kan in combinatie met bovenstaand punt, neem tussendoor een korte pauze. Sta even op, pak iets te drinken of loop een rondje. Blijf in beweging en verander van houding. Dit zorgt voor minder lichamelijke klachten.
Het laatste punt maar zeker niet de minst belangrijke! Blijf regelmatig contact onderhouden met uw collega’s. Maak duidelijke afspraken wat er van elkaar wordt verwacht, geef knelpunten aan bij uw leidinggevende en zorg voor een persoonlijk contact. Zorg dat u zich verbonden blijft voelen bij het bedrijf.
Een uitdaging voor de toekomst. De thuiswerker en de werkgever ervaren veel voor- en nadelen aan het werken vanuit huis. Vind de balans in het hybride werken van de toekomst, lees het blog nogmaals goed door en mocht u nog aanvullende vragen hebben, aarzel niet en neem contact op met uw vaste Casemanager.
There are no results matching your criteria. Please try again with different criteria.
Doe u voordeel met onze extra services, meldt u aan voor onze trainingen of sluit direct uw verzuimabonnement af.
Bekijk onze abonnementen en sluit direct het abonnement naar uw wens af.
Sluit uw abonnement af