Stijve nek, zere rug en tintelende arm?

Wie van het werken achter een beeldscherm wel eens last krijgt van zijn nek, schouders of armen, is niet de enige! Bijna de helft van beeldschermwerkend Nederland ontwikkelt bewust of onbewust fysieke klachten. Deze klachten aan de nek, schouders, (boven) rug, armen, ellebogen, polsen, handen en vingers vatten we samen onder de verzamelnaam RSI. RSI staat voor Repetitive Strain Injury.

Hoe krijg je RSI- klachten?

De klachten ontstaan door iets langdurig in dezelfde houding te doen. Of door een bepaalde handeling continu te herhalen. Of door een combinatie hiervan. In veel beroepen is RSI een oorzaak van verzuim.

Hoe kom je van RSI-klachten af?

Werknemers die al klachten hebben, adviseer ik een persoonlijk werkplekonderzoek. Een ergonoom of arbeidsdeskundige kan zo’n onderzoek uitvoeren en geeft persoonlijk advies. Het instellen van een werkplek is specifiek maatwerk.

Hoe kun je RSI voorkomen?

Dit zijn de basistips voor het instellen van een goede werkplek:

  • Ga ontspannen en rechtop op de stoel zitten in een houding die natuurlijk aanvoelt.
  • Plaats je knieën in een hoek van 90 graden, terwijl je beide voeten goed op de grond staan. Deze positie bepaalt de zithoogte van je stoel.
  • Zorg ervoor dat er net een vuist past in de leegte tussen je zitvlak en je knieholte.
  • Je ellebogen moeten een hoek van 90 graden hebben, zodat je onderarmen goed op de armleggers kunnen rusten. Deze positie bepaalt de hoogte van de armleggers. En in veel gevallen de hoogte van het bureaublad.
  • Zorg dat je armen in een horizontale rechte lijn bij het toetsenbord kunnen komen. Probeer de muis dicht bij je lichaam te houden.
  • Stel de rugleuning zo in dat deze goede ondersteuning geeft aan de holte van je onderrug.
  • Plaats het beeldscherm minimaal 50 centimeter van je ogen af.
  • Bij mensen die blind typen is de hoogte van het beeldscherm ideaal als de ogen tegen de bovenrand van het beeldscherm kijken. Bij mensen die niet blind typen mag dit iets lager zijn.
  • Dit voorkomt teveel knikkende bewegingen.
  • Plaats documenten die je leest of nodig hebt op een documenthouder tussen het toetsenbord en het beeldscherm in één lijn.

Wat kun je nog meer doen?

Afwisseling is het toverwoord:

  • Maak je veel gebruik van de muis? Gebruik dan ook de functie-combinatietoetsen van het toetsenbord.
  • Kijk niet langer dan een half uur tot drie kwartier intensief naar het beeldscherm.
  • Kom geregeld even in beweging en doe wat eenvoudige rek- en strekoefeningen.

Wat als dat allemaal niet helpt?

Blijf je last houden van RSI? Dan wordt het tijd voor een gedegen werkplekonderzoek op maat. Er zijn veel tips en trucs die het beeldschermwerk kunnen veraangenamen. Daar helpen we je graag mee verder.