“De bedrijfsarts nam helemaal niet de tijd voor mij, ik kon gewoon helemaal niet mijn verhaal kwijt!” Een boze Marieke belt mij vandaag op en is helemaal gefrustreerd dat het gesprek bij de bedrijfsarts zo is gelopen. Ze kampt met psychische klachten en had echt de behoefte om haar verhaal even kwijt te kunnen, maar ze voelde hier helemaal geen ruimte voor. “De bedrijfsarts had het alleen maar over de mogelijkheden die ik heb om weer te gaan werken!”  

Ik kom het wel eens tegen dat een medewerker ontevreden bij een bedrijfsarts weggaat. Ik kan me voorstellen dat dit de nodige irritatie oproept bij zowel werknemers als werkgevers. Je laat iemand niet voor niks naar de bedrijfsarts gaan. Je betaalt ervoor en nu heeft iemand een slechter gevoel dan voordat ie er heen ging. Niet echt een prettige situatie!

Wanneer ik hierna contact opneem met werkgever of werknemer en uitleg wat je precies kunt verwachten van de bedrijfsarts, dan komt er begrip. Medewerkers gaan dan met een ander beeld naar het vervolgconsult en komen er tevreden vandaan. Daarom heb ik het even op een rijtje gezet, wat doet de bedrijfsarts nu precies?!

Wat doet een bedrijfsarts?

  • Een bedrijfsarts bepaald of er sprake is van ziekte of gebrek die er voor zorgen dat een werknemer zijn werkzaamheden niet kan verrichten.
  • Een bedrijfsarts bekijkt wat de mogelijkheden zijn van een werknemer.
  • Een bedrijfsarts maakt een inschatting of behandeling die de medewerker volgt passend is of geeft zo nodig advies over behandeling.
  • Een bedrijfsarts maakt een inschatting over de duur van het verzuim.

Wat doet de bedrijfsarts niet?

Alleen het bovengenoemde doet de bedrijfsarts. Alle overige zaken doet de bedrijfsarts niet. De bedrijfsarts heeft een speciale rol bij ziekte. Hij is de enige arts die niet behandelt. Dat wil zeggen dat hij niet geneest. Hij adviseert ook niet over ziekte of gebrek. De bedrijfsarts adviseert alleen over arbeids(on)geschiktheid als gevolg van ziekte of gebrek. Dus wat kun je niet meer op je werk, en vooral wat kun je nog wel.

Wanneer een medewerker naar de bedrijfsarts moet, is het dus goed om je medewerker even te informeren over het doel van het consult. Dit voorkomt een hoop frustratie bij medewerkers en daardoor ook bij werkgevers. Mocht ik of mijn collega-inzetbaarheidsadviseur je daarbij kunnen helpen? Bel ons dan gerust!