Per jaar melden zich tussen 80.000 en 100.000 werknemers ziek na een arbeidsconflict. Maar ís de werknemer dan ook echt ziek? En heeft hij nog recht op loon? Hoe hoor je hier als werkgever eigenlijk mee om te gaan?

Een werknemer die zich ziek meldt vanwege een arbeidsconflict, moet naar de bedrijfsarts.

De bedrijfsarts oordeelt allereerst medisch of de werknemer ziek is: is de werknemer in staat om zijn werk te doen? Vervolgens bekijkt hij of er sprake is van een arbeidsconflict. Er zijn nu vier mogelijkheden:

  1. Wel ziek, geen arbeidsconflict.
    U moet het loon van uw werknemer doorbetalen. U krijgt een advies van de bedrijfsarts voor een re-integratie en/of werkhervattingsplan.
  2. Niet ziek, geen arbeidsconflict.
    Uw werknemer moet weer aan de slag. Doet hij dat niet, dan hoeft u hem geen loon te betalen.
  3. Wel ziek, wel arbeidsconflict.
    U moet het loon van uw werknemer doorbetalen. U krijgt een advies van de bedrijfsarts voor een passende interventie om met het arbeidsconflict aan de slag te gaan. Daarnaast krijgt u een advies van de bedrijfsarts voor een re-integratie en/of werkhervattingsplan.
  4. Niet ziek, wel arbeidsconflict.
    U krijgt een advies van de bedrijfsarts voor een passende interventie om met het arbeidsconflict aan de slag te gaan. Werkt uw werknemer hier niet aan mee? Dan hoeft u hem geen loon te betalen.

De bedrijfsarts spreekt met u en uw werknemer

Hoor en wederhoor noemen we dat. Het is in de eerste plaats bedoeld om de feiten helder op tafel te krijgen. In de tweede plaats om een zo groot mogelijk draagvlak te krijgen voor zijn advies.

De bedrijfsarts adviseert soms een interventieperiode

In een interventieperiode blijft uw werknemer met behoud van loon en overige arbeidsvoorwaarden één, maximaal twee weken, weg van het werk. Het doel van de interventieperiode is om tot bezinning te komen. Vervolgens vindt een (gemedieerd) gesprek tussen u en uw werknemer plaats om het conflict op te lossen.

Of de bedrijfsarts komt met andere suggesties

Adviseert de bedrijfsarts geen interventieperiode? Dan komt hij met andere suggesties. Bijvoorbeeld een gemedieerd 3-gesprek op neutraal terrein. Of de inzet van een gecertificeerd mediator. Het is belangrijk dat de geadviseerde interventie past bij de actuele problematiek en het streven naar eigen verantwoordelijkheid.

Onderneem snel stappen bij een conflict!

Hoe langer het conflict duurt, hoe moeilijker het wordt om het conflict op te lossen. Handel voortvarend. Communiceer constructief. Het liefst in aanwezigheid van een onafhankelijke (interne of externe) derde partij. Biedt dit geen oplossing? Dan is de inzet van een gecertificeerd mediator mogelijk een goede stap.

Het arbeidsconflict is onoplosbaar…

Ondanks de interventies lukt het niet om het arbeidsconflict op te lossen. Het onderling vertrouwen is helemaal weg. Wat nu? Hierover meer in het volgende blog.

Meer weten?

Ik vertel u graag meer over deze complexe materie. Neem gerust contact met me op.