Per jaar melden zich tussen 80.000 en 100.000 werknemers ziek na een arbeidsconflict. Maar ís de werknemer dan ook echt ziek? En heeft hij nog recht op loon? Hoe hoor je hier als werkgever eigenlijk mee om te gaan?
De bedrijfsarts oordeelt allereerst medisch of de werknemer ziek is: is de werknemer in staat om zijn werk te doen? Vervolgens bekijkt hij of er sprake is van een arbeidsconflict. Er zijn nu vier mogelijkheden:
Hoor en wederhoor noemen we dat. Het is in de eerste plaats bedoeld om de feiten helder op tafel te krijgen. In de tweede plaats om een zo groot mogelijk draagvlak te krijgen voor zijn advies.
In een interventieperiode blijft uw werknemer met behoud van loon en overige arbeidsvoorwaarden één, maximaal twee weken, weg van het werk. Het doel van de interventieperiode is om tot bezinning te komen. Vervolgens vindt een (gemedieerd) gesprek tussen u en uw werknemer plaats om het conflict op te lossen.
Adviseert de bedrijfsarts geen interventieperiode? Dan komt hij met andere suggesties. Bijvoorbeeld een gemedieerd 3-gesprek op neutraal terrein. Of de inzet van een gecertificeerd mediator. Het is belangrijk dat de geadviseerde interventie past bij de actuele problematiek en het streven naar eigen verantwoordelijkheid.
Hoe langer het conflict duurt, hoe moeilijker het wordt om het conflict op te lossen. Handel voortvarend. Communiceer constructief. Het liefst in aanwezigheid van een onafhankelijke (interne of externe) derde partij. Biedt dit geen oplossing? Dan is de inzet van een gecertificeerd mediator mogelijk een goede stap.
Ondanks de interventies lukt het niet om het arbeidsconflict op te lossen. Het onderling vertrouwen is helemaal weg. Wat nu? Hierover meer in het volgende blog.
Ik vertel u graag meer over deze complexe materie. Neem gerust contact met me op.
There are no results matching your criteria. Please try again with different criteria.
Doe u voordeel met onze extra services, meldt u aan voor onze trainingen of sluit direct uw verzuimabonnement af.
Bekijk onze abonnementen en sluit direct het abonnement naar uw wens af.
Sluit uw abonnement af