Zoals je al hebt kunnen lezen in het blog van mijn collega Mustafa planken wij. 6 x per dag een minuutje. In dit blog laat ik je zien wat planken mij en mijn collega’s oplevert.  6 voordelen die 6 minuten planken opleveren…

1. Heel goed voor je gezondheid

Bijna 8 uur per dag zitten we achter ons bureau en helpen we werkgevers en werknemers. Af en toe halen we koffie en lopen we naar de printer. We sporten in het weekend of de avonduren maar we krijgen nog steeds niet genoeg beweging. Uit onderzoek blijkt zelfs dat lang zitten (sedentair gedrag) slecht is voor je gezondheid ongeacht of je veel sport of beweegt. Dit lange zitten doorbreken wij door 6x per dag ‘ verplicht’ te gaan staan en in beweging te komen.

2. Ook goed voor je geest

Niet alleen is het goed voor de gezondheid om te bewegen en van je plek af te komen. Het helpt ook echt als concentratie boost. Na het minuutje planken heb ik meer energie en kan ik me weer optimaal concentreren. Het werkt echt verfrissend.

3. Samen gemotiveerd

Je wordt gemotiveerd door je collega’s. Er roep altijd wel iemand ‘planken’ waardoor je ook sneller gemotiveerd bent om mee te doen en je weer even van je werkplek bent. Zo stimuleren we elkaar voor en tijdens het planken op een positieve manier. En dat zorgt voor extra teamspirit!

4. Verveling is simpel te verhelpen

Op een gegeven moment werd het planken zwaar en eentonig, de verveling sloop erin. Maar dat werd snel verholpen. Je kunt de plank makkelijk variëren door een hoge/lage plank te doen of je armen of benen omhoog of omlaag te bewegen. Hierdoor voorkom je ook dat het saai wordt en train je weer andere spieren. Ook hebben we andere oefening zoals de wallsit geïntroduceerd en afgelopen week was er zelfs een yoga les voor meer inspiratie. Hierover later meer…

5. Sterker tijdens andere sporten.

Doordat je gedurende de dag je buik en armen traint, merk ik dat ik andere oefeningen beter kan volhouden. Planken is goed voor veel spieren. En doordat we deze elke dag trainen merk je echt vooruitgang. Zowel ik als mijn collega’s merken dat we tijdens andere sporten in de avond baat hebben bij het planken op het werk.

6. Je ziet vooruitgang

Het mooiste van het planken is dat je echt vooruitgang ziet. We begonnen een paar maanden geleden met 20 seconden. En nu is 30 seconden planken al makkelijk vol te houden. En die minuut gaat steeds beter. En hoewel het maar een kleine investering is zo’n half uur per week, je merkt vooruitgang. Ik voel mijn buikspieren, ik heb ze dus toch. En merk dat mijn spieren sterker geworden zijn.

Je kunt in korte tijd dus heel veel bereiken door 6 (!) minuten per dag te investeren. Ga je de uitdaging aan? Begin met een paar enthousiastelingen. Houd het vol en je zult merken dat je verschil gaat zien en dat steeds meer collega’s mee gaan doen. Je mag me altijd bellen als je tips wilt!

 

In een volgend blog zullen we onze ervaringen over yoga op de werkvloer met je delen!

IMG_0222-geknipt