Je wilt de verzuimkosten verlagen, maar hoe doe je dat? In mijn vorige blog kreeg je de eerste tip: verhoog de verzuimdrempel met een helder verzuimprotocol. In dit blog krijg je er nog 2.

Tip 2: Blijf met elkaar in gesprek

8.00u ’s morgens. Anneke belt en meldt zich ziek. ALWEER! Dit is de derde keer in een jaar. Misschien heeft ze pech. Maar het kan ook zijn dat er een andere oorzaak schuil gaat achter het verzuim van Anneke. Wat nu? Ga in gesprek. Ook al is Anneke elke keer maar een paar dagen ziek. Met een gesprek toon je betrokkenheid, creëer je bewustwording en kun je duidelijke afspraken maken.

Houd het positief! Toon aandacht voor de persoon en wees duidelijk over de inhoud. Zoek naar oplossingen en afspraken die zorgen voor verandering. Denk in mogelijkheden. Voer dit gesprek met álle medewerkers die regelmatig verzuimen. Niemand wordt graag als uitzondering behandelt! 

Tip 3: Schakel een deskundige in

Anneke blijft zich ziek melden. Ze is geen prater. En het is haar goed recht om niet alles aan jou als werkgever te vertellen. Wat nu?  Schakel een deskundige in. Een gecertificeerde arbodienst kan je adviseren. Als inzetbaarheidsadviseur bij Assist Verzuim werk ik onder de verlengde arm van de bedrijfsarts. Dit betekent dat ik wél mag doorvragen. En ik Anneke verder kan helpen, ook wanneer zij liever niet wil dat haar werkgever op de hoogte is van bepaalde zaken.

Een arbeidsdeskundige of arbodeskundige kan langskomen om Anneke en jou als werkgever:

  • te adviseren over arbeidsmogelijkheden;
  • te coachen;
  • te begeleiden bij het opstellen van een realistisch plan van aanpak.

Zo wordt het verzuim van nu korter. En het verzuim in de toekomst minder. Verzuim is een keuze. Help jij medewerkers de juiste keuze te maken?

Vragen over dit blog of over het verlagen van verzuimkosten?

Ik praat graag met je verder. Neem gerust contact met me op!