Het is woensdagmorgen, ik word door mijn leidinggevende Bernie geroepen: “Atiya, heb je even?” Na een half uurtje sta ik met een grote glimlach weer buiten. Ik heb zojuist te horen gekregen dat ik doorgroei naar een functie als ervaren Inzetbaarheidsadviseur. Ook Bernie is blij, het systeem wat ze 2 jaar geleden opgezet heeft begint nu op verschillende plekken haar vruchten af te werpen. Met dit succesverhaal wil ik jullie graag inspireren hoe taakverrijking en functiedifferentiatie bij draagt aan onder andere werkgeluk.

Hoe het begon

Als afstudeerstagiaire HRM ben ik ongeveer twee jaar geleden begonnen bij Assist Verzuim. Na mijn onderzoek mocht ik blijven en ben ik begonnen als beginnend Inzetbaarheidsadviseur. De beginnend  Inzetbaarheidsadviseur is het aanspreekpunt voor verzuimende medewerker. Hij of zij verzorgt de eerste contacten met de medewerker na de ziekmelding. De niet complexe verzuimgevallen zoals een gebroken been blijven we begeleiden. Andere (complexere) dossiers worden na het eerste belcontact overgedragen aan de vaste inzetbaarheidsadviseur. Daarnaast ondersteun ik de andere inzetbaarheidsadviseurs met onder andere administratieve werkzaamheden.

Wat ik leerde

Als beginnend Inzetbaarheidsadviseur kun je in korte tijd veel leren omdat je veel ondersteunende taken mag verrichten. Daarnaast heb je erg afwisselende telefoongesprekken met verzuimde werknemers. Dit geeft je een goed beeld van hoe verzuim in elkaar steekt. De functie als beginnend Inzetbaarheidsadviseur is een leuke afwisselende startersbaan met veel ontwikkelmogelijkheden in sociale zekerheid, verzuim, wetgeving en deel van Human Resource.

De start van miniteams

Een paar jaar geleden heeft Bernie Blom onze operationeel manager een nieuwe structuur gemaakt voor de afdeling inzetbaarheid waar wij onderdeel van uitmaken. Ze ontdekte dat de nieuwste generaties het vooral belangrijk vinden om te kunnen blijven ontwikkelen. We willen als ze starten in een functie weten welke doorgroeimogelijkheden er zijn. Ook merkte ze het in de huidige arbeidsmarkt makkelijker is om startende casemanagers te werven dan ervaren casemanagers.

Om ook haar span of controle niet te groot te laten worden in ons groeiende team is ze gaan werken met miniteams. Dit team noemen we een blok en elk blok heeft een hoofd. Een meewerkend voorman. Deze ervaren inzetbaarheidsadviseur heeft een eigen caseload en is daarnaast eerste aanspreekpunt voor het blok. Verder bestaat het blok uit een startend inzetbaarheidsadviseur zoals ik en 3 ervaren casemanagers met een eigen klantenbestand.

De voordelen

Deze miniteams of blokken zo je wilt hebben veel voordelen. Je hoeft met je vragen niet altijd naar Bernie maar er is een blokhoofd die snel kan helpen. Blokhoofden zijn het eerste aanspreekpunt voor het blok, de vraagbaak en ze nemen wat aansturende taken over. De functie van inzetbaarheidsadviseur-blokhoofd wordt zo uitdagender en afwisselender waardoor we ervaren inzetbaarheidsadviseurs blijven binden. Voor de inzetbaarheidsadviseurs wordt het takenpakket uitdagende omdat de administratieve taken uitbesteed worden aan de junior. Zo kunnen ze zich meer bezig houden met advisering richting werkgever. Waar onze klanten weer van profiteren. Daarnaast kunnen ervaren inzetbaarheidsadviseurs zich door ontwikkelen tot blokhoofd en zo biedt dit weer doorgroeikansen.

Met de startende inzetbaarheidsadviseur functie is het makkelijker om te werven en krijgen mensen die zich graag willen ontwikkelen als casemanager bij Assist Verzuim een kans. Eigenlijk heeft iedereen binnen ons team nu de mogelijkheid om door te groeien binnen Assist Verzuim.

Volg het goede voorbeeld

Bij Assist Verzuim heb ik altijd de mogelijkheden gekregen om te groeien. Ik kreeg altijd het gevoel dat ik mijn ambities kon waarmaken. Dat heeft gemaakt dat ik binnen twee jaar doorgegroeid ben tot ervaren Inzetbaarheidsadviseur, hierdoor voelde ik mij echt gewaardeerd.

Met deze nieuwe structuur met taakverrijking en functiedifferentiatie binnen ons team is er continue aandacht voor de loopbaan. Zo voorkomen we dat mensen vastgeroest raken en hierdoor mogelijk uitvallen. Er is continu verjonging in het team want er worden steeds weer starters aangetrokken. En de unieke kwaliteiten van deze jonge talenten worden goed benut, ze zijn volwaardig lid van het team.  Zo wordt ook de krapte op de arbeidsmarkt het hoofd geboden en kunnen we medewerkers langer binden aan de organisatie.  Ik hoop dat dit succesverhaal een goed voorbeeld is voor andere teams en bedrijven.

Op naar de toekomst

Al met al prachtige ontwikkelingen die mij als persoon maar ook ons als bedrijf echt toekomstproof maken. Wilt u weten hoe u toekomstproof kunt worden? Kom dan naar ons klantevent op 7 april aanstaande. Het thema is “Op weg naar een future proof organisatie”. Klik hier voor meer informatie.

Verder praten?

Bent u geïnspireerd door dit succesverhaal en wilt u hierover verder praten? Neem dan gerust contact met mij op. Ik vertel u graag meer of plan een afspraak met Bernie voor u in.

Atiya Yildiz
Inzetbaarheidsadviseur - ROV ©