De casemanager, heeft u er ook een bepaald beeld bij? Ik hoor regelmatig de meest uiteenlopende verhalen over de casemanager. In dit blog weerleggen we de 5 hardnekkigste misverstanden.

1. Casemanager noteert alleen verzuim

Wouter belde vanochtend om zich ziek te melden bij Assist. ‘Dat moest’ zei hij…omdat het nu eenmaal in het verzuimprotocol van zijn werkgever staat. Meer dan de melding dat hij ziek was wilde hij eigenlijk niet aan mij kwijt. Toch raakte ik met hem in gesprek. En vertelde hem over mijn rol als inzetbaarheidsadviseur. Dat wij er zijn om hem te begeleiden tijdens zijn ziekte voor wat betreft werk. Dit veranderde de houding van Wouter.
Verderop in het gesprek bleek dat Wouter onlangs een verdrietige boodschap van zijn behandelaar heeft gehad. Wouter heeft een ongeneeslijke ziekte. En zijn werkgever reageerde daar op door te melden dat hij vooral zijn tijd moest nemen en zich niet meer om zijn werk hoefde te bekommeren… En daar zat Wouter net niet op te wachten. Hij wil graag aan de slag wanneer zijn conditie het toestaat. Want zijn werk doet hij met veel plezier.

Later op de dag belde ik de werkgever. Ik heb hem verteld hoe belangrijk geregeld contact en een goede band met de werkgever is voor de zieke werknemer.  Wouter gaat morgen koffie drinken en samen maken hij en zijn werkgever afspraken die voor beiden prettig zijn. Wouter dacht dat wij zijn verzuim alleen moesten noteren. Gelukkig weet Wouter nu beter… De Casemanager biedt begeleiding en ondersteuning tijdens ziekte.

2. De casemanager is de controleur

Wij zijn geen controleur zoals die vroeger door de werkgever ingeschakeld werd. Om te controleren of de medewerker wel echt ziek in bed lag. De relatie tussen werknemer en werkgever is tegenwoordig veranderd. Beide hebben duidelijke taken en plichten, ook in geval van ziekte. Daar hoort ook een andere casemanager bij. Eén die de belangen van beide partijen afweegt. En daarvoor horen we graag hoe het met de zieke medewerker gaat. Zonder daar enig oordeel aan te verbinden. En bespreken we met de werkgever wat de beste stappen zijn om een werknemer duurzaam te laten integreren. En soms is dat vooral niet in bed liggen. We controleren niet maar interveniëren en adviseren.

3. De casemanager is er alleen in het belang van de werkgever

‘Ik wist het wel’ zegt de Felix tegen me ‘ jullie zijn er alleen in het belang van de werkgever’. ‘Wie betaalt, bepaalt’. Felix is het niet eens met het opbouwschema wat de bedrijfsarts heeft voorgeschreven. Hij heeft meer tijd nodig. En ik heb hem aangegeven dat hij hier zich aan moet gaan houden. Omdat hij dit zou moeten kunnen halen en hij op deze manier duurzaam re-integreert. Dat is in zijn belang en in het belang van zijn werkgever. Dat Felix zijn herstel misschien anders heeft voorgesteld is iets waar een bedrijfsarts geen rekening mee houdt. Die geeft een onafhankelijke advies op basis van het consult. En wij gaan hier in mee. Ongeacht of dit de wens is van de werkgever of de werknemer. Wij zijn er niet alleen voor de werkgever. Wij zijn er ook voor de werknemer. Wij zijn er voor een duurzame re-integratie. En dat is voor iedereen belangrijk. En soms sluit dit aan bij de wensen van de werkgever en soms bij de wensen van de werknemer maar vaak sluit dit aan bij beide partijen.

4. De casemanager is iemand die alleen belt om te horen of je weer kunt werken

Casemanager? Dat is toch iemand van de arbodienst die je af en toe belt om te horen of je alweer werken kunt? Nee zeker niet. Als je alweer kunt werken of alweer aan het werk bent meldt je werkgever je vanzelf weer beter. Dan hoeven wij niet meer te bellen. Wij bellen je om jou te begeleiden waar dat nodig is. Een casemanager wil je niet perse weer zo snel mogelijk aan het werk hebben. Nee, sterker nog, we trappen geregeld op de rem voor mensen om voor een duurzaam herstel te gaan. We bellen om je te begeleiden bij je re-integratie!

5. De casemanager is de secretaresse van de bedrijfsarts

Een casemanager regelt alleen de afspraak met de bedrijfsarts. Nee de casemanager regisseert en adviseert. En is de spin in het web tussen werkgever, werknemer, bedrijfsarts, arbeidsdeskundige en interventiepartijen. De casemanager bewaakt of de juiste stappen gezet worden. De bedrijfsarts is een onderdeel in verzuimbegeleiding. In onze aanpak staat de casemanager centraal. Deze schakelt de bedrijfsarts in om te bepalen of er sprake is van ziekte of gebrek. Maar verzuim kan ook hele andere oorzaken hebben waarbij een arbeidsdeskundige of interventiepartijen beter ingeschakeld kunnen worden. De casemanager regelt zeker de afspraken met de bedrijfsarts maar is zoveel meer dan de secretaresse van de bedrijfsarts, namelijk de regisseur van jouw ziekteverzuimbegeleiding.

Ik hoop dat ik hiermee wat misverstanden over de casemanager heb weggenomen. Voorbeelden uit de praktijk die ik regelmatig tegenkom. Heeft u er ook nog één? Dan hoor ik die graag. Wie weet raken we nog in een mooi gesprek. En een goed gesprek voer ik graag!