Het is bijna juni en normaal gesproken zou de Rijsserbergloop alweer in zicht zijn. Die prachtige loop in Rijssen waar wij met Assist Verzuim hoofdsponsor van zijn. Door de maatregelen rondom COVID-19 is de organisatie van de loop genoodzaakt om het evenement een jaar uit te stellen. Dus de Rijsserbergloop van 2020 kan niet doorgaan, of toch wel?

Bij Assist Verzuim denken we in mogelijkheden. Zo ook nu. Samen met de filmmaker van de aftermovie van vorig jaar zijn we tot een prachtidee gekomen. Wij zorgen ervoor dat je de Rijsserbergloop van 2020 niet misloopt! Hoe? Dat laten we nog even in het ongewisse. Het is in elk geval belangrijk dat je je voorbereidt. Ga aan de slag en zorg dat je over enkele weken klaar bent voor de loop van 5 km of misschien zelfs 10 km.

Normaal gesproken bereid je je voor op de loop door middel van de hardloopclinics die gegeven worden door de trainers van AV Rijssen. Helaas kunnen deze clinics nu ook niet doorgaan. Toch willen we je graag helpen. In samenwerking met de technische commissie, verschillende hardlooptrainers en atleten van AV Rijssen praktische hardlooptips voor je opgesteld.

Hoe zorg je voor een goede voorbereiding?

  1.  Maak een passend loopschema
    Drie keer in de week trainen zorgt voor behoorlijke progressie. Probeer niet drie dagen achter elkaar te lopen, maar om de dag. Dit geeft je lichaam tijd om te herstellen. Heb je een week niet gelopen? Geen probleem, het overkomt de beste. Herhaal de laatste training, zodat je weer in het juiste ritme komt.
  2. Train op verschillende gronden
    Door tijdens je trainingen op verschillende grondoppervlakken te lopen verklein je de kans op blessures. Probeer de verschillende gronden in één loop te verwerken. Begin met een stuk over asfalt, loop daarna door het bos en eindig met een verhard zandpad.
  3. Tempowisselingen
    Tijdens je training is het verstandig om verschillende hoogtes en snelheden mee te nemen. Door af en toe te versnellen leert je lichaam een hoger tempo aan te nemen. Dit kan er voorzorgen dat je later op steeds hoger tempo kunt lopen.
  4. Leer het parcours kennen
    Het is belangrijk dat je het parcours van de Rijsserbergloop leert kennen. Heb je hem nog nooit gelopen? Wandel de route, zodat je later niet voor verassingen komt te staan.

En hoe zorg je ervoor dat je geen blessures krijgt?

We vroegen dit aan Sabine Wassink, hardloopster van AV Rijssen én wereldrecordhoudster marathon op een loopband. Sabine vertelt ons dat er veel komt kijken bij een goede voorbereiding. Haar beste tips deelt ze graag:

  • Zorg voor goed schoeisel. Dat maakt de loop een stuk makkelijker. Als je het professioneel wilt aanpakken kun je je schoeisel laten aanmeten bij een sportzaak.
  • Probeer kracht of stabiliteit oefeningen mee te nemen in je trainingen. Hiermee train je je core. Dit is de grootste krachtbron van je lichaam tijdens een loop.
  • Respecteer de rustdagen in je loopschema. Je lichaam heeft de tijd nodig om goed te herstellen

    Krijg
    je alsnog klachten? Luister dan goed naar je lichaam. Beperk de intensiteit en vraag eventueel een deskundige om hulp, bijvoorbeeld een fysiotherapeut.

Let op je kleding tijdens je training

Nu de zomer is gestart met een heerlijk temperatuurtje zijn we geneigd om bij warm weer al snel de t-shirts en korte broeken uit de kast te trekken. Toch is dit niet altijd even goed. Gerrit Voortman, trainer van AV Rijssen kan hier zijn jonge atleten niet vaak genoeg op wijzen. Het is belangrijk om van te voren goed naar het weer te kijken. Te schaars kleden zorgt ervoor dat de spieren koud beginnen en hierdoor zijn ze gevoeliger voor blessures. Kijk ook goed naar de weersverwachting tijdens je wedstrijd. De Rijsserbergloop wordt in juni gehouden. Dan is het vaak warm weer, misschien wel 30 graden. Loop dus tijdens je training niet al met 20 graden in een t-shirt en korte broek. Wat moet je dan dragen als het nog warmer wordt?

Start met een leuke oefening!

De Rijsserberg is nog best een flinke klim. Daarom is het goed om je hierop voor te bereiden. Pim Bakker, actief lid van AV Rijssen geeft een paar praktische tips in een leuke oefening:

Aan de zijkant van de Rijsserberg zit een mooie zandbult. Wil je een leuke training voorafgaand aan de Rijsserbergloop? Ren deze bult dan tien keer op en wandel terug. Bergop en bergaf vraagt om een bepaalde techniek die goed is om vooraf te trainen. Je gebruikt veel kracht tijdens het stijgen en dalen, maar minder als je het op de juiste manier doet. Belangrijk is om één rechte lijn te lopen. Buig niet te ver voorover, je krijgt dan minder lucht en je lichaam probeert tegendruk uit te oefenen zodat je niet valt. Kijk vooruit, ontspan je schouders en probeer je hoofd rechtop te houden. Tot slot is het belangrijk om korte en snelle passen te maken, hierdoor loop je lichter en wordt het lopen een stuk makkelijker. Veel plezier en succes!

Wij zien je midden juni graag terug

Zoals beloofd, verrassen we je met iets leuks waardoor je de Rijsserbergloop dit jaar alsnog kunt gaan lopen! Houd hiervoor onze website en social media kanalen in de gaten.