“Goedemorgen met Arbodienst Werkplezier. Ik begrijp dat u ziek bent? Been gebroken, toch? Oké, dan kunt u deze week nog bij de bedrijfsarts terecht.” “Ja maar… het is mijn been maar! Ik kan prima vanuit huis werken. Over 6 weken mag het gips er af en ben ik er weer.” “Sorry mevrouwtje, zo werkt het niet. U moet naar de bedrijfsarts. Overmorgen om 10.00 uur staat de afspraak. We hebben daarna nog wel contact, daag!”

Veel te scheutig met de bedrijfsarts

Te vaak merk ik dat de traditionele arbodiensten snel en automatisch de bedrijfsarts inzetten. En vervolgens het consult elke zes weken herhalen. Verklaarbaar, als je kijkt naar de Wet Verbetering Poortwachter, waarin staat wat werkgever en werknemer van elkaar mogen verwachten bij ziekte.

Maar laten we het alsjeblieft wel praktisch houden!

Soms hoeft ziekmelden niet eens!

Een werknemer met een gebroken been, die na 6 weken weer uit het gips is, hoeft toch niet naar een bedrijfsarts? Volgens mij zijn werkgever en werknemer, gesteund door de arbodienst, prima in staat afspraken te maken over de periode tot aan het herstel. Werkt iemand op kantoor? Dan biedt wellicht een taxi uitkomst en kan diegene gewoon komen werken. Sterker nog: dan hoeft diegene niet eens arbeidsongeschikt gemeld te worden. Je timmerman de steiger opsturen is wellicht niet zo handig. Maar misschien kan hij wel ondersteunen op de planning? Tijdelijke andere taken zijn een prima oplossing. Na 6 weken gips kan je werknemer zijn eigen werk weer oppakken.

Op het juiste moment inschakelen

Maar wat als het gips eraf gaat en het blijkt toch niet zo goed te gaan? En er een operatie volgt? En de werknemer moet herstellen? Dán schakelen we de bedrijfsarts in. Want die kan als geen ander beoordelen of de werknemer weer belastbaar is. En waarvoor. De bedrijfsarts geeft adviezen aan werkgever en werknemer voor de re-integratie. Helemaal zoals dat verwacht wordt vanuit de wet,- en regelgeving!

Niet elke 6 weken een herhaalbezoek

Een ander voorbeeld. Uw werknemer valt uit met borstkanker. Onderzoeken volgen, net als chemo en bestraling. Een enorm heftige en zware periode. Gaan we uw werknemer elke 6 weken uitnodigen bij de bedrijfsarts? De bezoekjes aan de behandelaar zijn toch al wel belastend genoeg? Liever laten we de bedrijfsarts de medische informatie beoordelen, zodra die beschikbaar is. De bedrijfsarts is dan prima in staat om samen met de werknemer te kijken wat wel of niet mogelijk is. Heeft de werknemer energie om zich op het werk te richten? Of juist niet? Wat is een goed moment om de werknemer weer te zien? Misschien niet elke 6 weken, maar pas weer over 3 maanden.

Maar ook niet afserveren!

Een bedrijfsarts die zegt: “Oei, borstkanker. Anderhalf jaar met rust laten. Voorlopig geen contact.” heeft het natuurlijk ook niet begrepen. Blijf in overleg! Er zijn immers ook veel mensen met gezondheidsklachten die juist wel graag wat willen doen. Thuis zitten zij in hun eigen ziektewereld. Hoe fijn is het dan om hier af en toe uit te stappen, als dat kan. Even naar kantoor. Wat klussen doen die niet af moeten: het klantenbestand opschonen bijvoorbeeld. Op eigen tempo en zonder druk. Als uw werknemer zich goed voelt en graag wil, ga dan gerust in overleg met de bedrijfsarts. En maak samen met uw werknemer reële afspraken. Als het gaat om kanker en werkhervatting, werken wij graag samen met Stap.nu. Ik vertel u er graag meer over.

Meer weten?

Wel of niet de bedrijfsarts inzetten? Welke afspraken mag u zelf met werkgever maken? Wanneer moet u de bedrijfsarts inzetten? Meer weten over onze trajecten met Stap.nu? Tips of adviezen nodig? Neem gerust contact met mij op.